Εκπαιδευτικά Προγράμματα και Δραστηριότητες για το σχολικό έτος 2019/2020.

Εκπαιδευτικά προγράμματα του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος
Νίκης 39, 105 57 Αθήνα

Εκπαιδευτικά προγράμματα για το σχολικό έτος 2019/2020

Το Εβραϊκό Μουσείο έχει σχεδιάσει και υλοποιεί τα παρακάτω εκπαιδευτικά προγράμματα, που απευθύνονται σε μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να τα παρακολουθήσουν, μπορούν να απευθυνθούν για πληροφορίες και ενημερωτικό υλικό στο Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος, κ. Οριέττα Τρέβεζα-Σούση, Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων: τηλ.: 210 3225582, Φαξ.: 210 3231577, E-mail: [email protected],  ιστοσελίδα: www.jewishmuseum.gr

Τα προγράμματα προσφέρονται καθημερινά, ώρες 10:30 π.μ. – 12:00 μ.μ., κατόπιν συνεννόησης. Όλες οι εκπαιδευτικές δράσεις και τα υλικά προσφέρονται δωρεάν στα σχολεία. Μέγιστη δυνατότητα φιλοξενίας: μέχρι 30 μαθητές ανά ομάδα.

Το σχολικό έτος 2019-2020 το ΕΜΕ θα προσφέρει εκπαιδευτικά προγράμματα και άλλες εκπαιδευτικές δράσεις με θέμα:

Το ΕΜΕ θα συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή Ημέρα Εβραϊκού Πολιτισμού 2019 με θέμα: «20 χρόνια εορτασμού»  και στις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2019, με θέμα: «Αναζητώντας τον ελεύθερο χρόνο» Παρασκευή 27 και την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου, προσφέροντας θεματικές ξεναγήσεις και οικογενειακά εκπαιδευτικά προγράμματα: βασισμένα στην  μόνιμη αλλά και περιοδική έκθεση του Ε.Μ.Ε.: «Οι καλοί Ποιμένες» Αρχιερείς και Αρχιραβίνοι Μπροστά στο Ολοκαύτωμα αλλά και στις Εβραϊκές Γιορτές.

  • «Μικρός Συντηρητής».

 Το ΕΜΕ θα συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή Ημέρα Συντήρησης 2019 με το πρόγραμμα Μικρός Συντηρητής το οποίο έχει ως στόχο του να εξοικειώσει τους μαθητές με τα μουσειακά επαγγέλματα τη διαχείριση των συλλογών. Η μοναδικότητα των αντικειμένων μιας συλλογής τους κινδύνους  που τα απειλούν και την ανάγκη προστασίας και διατήρησής τους. Το ρόλο του συντηρητή στη διαδικασία διαχείρισης των συλλογών την προληπτική συντήρηση και η σημασία της για ένα μουσείο.

Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε,΄ΣΤ΄Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

  • «Χειρονομίες συμπαράστασης».

Με αφορμή την περιοδική έκθεση του ΕΜΕ: «Οι Καλοί Ποιμένες. Αρχιερείς και Αρχιραβίνοι μπροστά στο Ολοκαύτωμα».

Στόχος του προγράμματος είναι να παρουσιαστεί κάθε θετική ενέργεια, κάθε προσπάθεια διάσωσης, κάθε χειρονομία συμπάθειας ή συμπαράστασης, μικρότερη ή μεγαλύτερη, όχι μόνο για να τιμήσει τους διασώστες αλλά και για να εμπνεύσει στους μαθητές την αξία της αλληλεγγύης. Επίσης, η έκθεση και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα  φιλοδοξεί να τονίσει τη σπουδαιότητα της ατομικής επιλογής εντός ενός εξαιρετικά πολύπλοκου, ασφυκτικού, αλλά και συχνά αντιφατικού πλαισίου.

Η περιοδική έκθεση θα παρουσιάζεται στο ΕΜΕ μέχρι το τέλος του 2019.

Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε,΄ΣΤ΄Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

  • «Ανθρώπινα Δικαιώματα».

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει ως στόχο του με αφορμή τις ιστορίες τεσσάρων παιδιών, κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, να αναζητήσουμε εκείνα τα ανθρώπινα δικαιώματα που καταπατήθηκαν, αλλά και να ερευνήσουμε κατά πόσο αυτά καταπατούνται σήμερα. Να συνειδητοποιήσουμε τους κινδύνους του να παραμένει κάποιος απαθής και αδιάφορος μπροστά στην καταπίεση των άλλων. Να αναλύσουμε το Ολοκαύτωμα και τα γεγονότα που οδήγησαν σε αυτό μέσα από το πρίσμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Να διδαχθούμε από την ιστορία του Ολοκαυτώματος, προκειμένου να προωθηθούν οι δημοκρατικές αξίες. Να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση σχετικά με την ανάγκη για δράση στις σύγχρονες κοινωνίες.

Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε,΄ΣΤ΄ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

  • «Εβραιόπουλα σε αναζήτηση καταφυγίου στη διάρκεια της κατοχής».

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργήθηκε με αφορμή τις Ευρωπαϊκές ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2016. Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με τις ιστορίες παιδιών και των οικογενειών τους που την περίοδο της Κατοχής διώχθηκαν και υποχρεωθήκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, τις περιουσίες τους και τις πόλεις τους για να σωθούν. Λόγω της διαφορετικής τους θρησκείας αναγκάστηκαν να κρυφτούν ή να περιοριστούν σε «γκέτο» και να εκτοπιστούν σε στρατόπεδα εξόντωσης.

Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε,΄ΣΤ΄ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

  • «Παιχνίδι Ιστορικής Μνήμης».

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιάστηκε με αφορμή την Ημέρα Μουσείων 2019 αποτελεί ένα παιχνίδι περιήγησης στα εκθέματα του μουσείου και μια πρώτη εισαγωγή στη χρήση της ζωγραφικής ως συνθήκη οικειοποίησης του περιβάλλοντος χώρου, αποσκοπώντας στην εξοικείωση των παιδιών με ενθυμήματα 2.300 ετών εβραϊκής ζωής στην Ελλάδα. Μέσω τυχαίας επιλογής φωτογραφιών, οι μικροί επισκέπτες καλούνται να εντοπίσουν τα αντίστοιχα εκθέματα και να τα μεταφράσουν εικαστικά με άσκηση ελεύθερου σχεδίου. Έτσι, ταξιδεύουν στην ιστορία του τόπου όπου μεγαλώνουν μέσω παραγωγής έργων τέχνης, άντλησης πληροφοριών και δημιουργικής έκφρασης.

Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε,΄ΣΤ΄ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

  •  «Εβραϊκή γλώσσα, Ισπανοεβραϊκή, Γραικο-ιουδαϊκή διάλεκτος».

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που δημιουργήθηκε με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Εβραϊκού Πολιτισμού 2016: «Εβραϊκή γλώσσα, Ισπανοεβραϊκή, Γραικο-ιουδαϊκή διάλεκτος».

Στόχος του προγράμματος είναι να γνωρίσουμε, να ακούσουμε και να πειραματιστούμε μαζί πάνω στην εβραϊκή γλώσσα την ιστορία της την εξέλιξη, τις  επιρροές που έχει ανάλογα με την χώρα προέλευσης. Το αλφάβητο και η γραφή δυσκολίες ομοιότητες διαφορές. Συμβολικά γράμματα αλλά και λέξεις  ποίηση παροιμίες τραγούδια.

Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε,΄ΣΤ΄ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

  • «Εμπνέοντας Ενεργούς Πολίτες».

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τον αντισημιτισμό. Στοχεύει στον εντοπισμό των κυρίαρχων αντισημιτικών αφηγήσεων μέσα από ποικίλες πηγές της εποχής του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (μαρτυρίες, αρθρογραφία, νομοθεσία).

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προτείνεται για παιδιά Γυμνασίου – Λυκείου.

  • «Ιστορίες Διάσωσης».

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναδεικνύει συγκεκριμένες ιστορίες σωτήρων που έχουν τιμηθεί από το Yad Vashem με τον τίτλο του «Δικαίου των Εθνών» τονίζοντας τη σημασία της προσωπικής επιλογής ακόμη και κάτω από ασφυκτικές συνθήκες.

Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε,΄ΣΤ΄ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις

Εκπαιδευτικά προγράμματα που βασίζονται στην μόνιμη έκθεση του Ε.Μ.Ε.

  • «Συναγωγή»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να γνωρίσουν τα  παιδιά το χώρο προσευχής της εβραϊκής θρησκείας, τα ιερά κείμενα που διαβάζονται στη Συναγωγή, τα έθιμα της λειτουργίας και τα διακοσμητικά θέματα και σύμβολα.

  • «Εβραϊκές Γιορτές»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με τις βασικές γιορτές της εβραϊκής θρησκείας, καθώς και με την ευρεία απήχηση του θεσμού των γιορτών σε όλους τους λαούς και όλες τις εποχές. Επίσης, να εντοπίσουν κοινά στοιχεία με τις χριστιανικές γιορτές με βάση το ημερολόγιο, τα ήθη και τα έθιμα.

  • «Κύκλος της Ζωής»: 

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος αυτού είναι η γνωριμία των παιδιών με τα βασικά ήθη και έθιμα που συνδέονται με τα στάδια της ζωής ενός Εβραίου, από τη γέννηση μέχρι το θάνατο, και η σύγκριση τους με αντίστοιχα έθιμα άλλων θρησκειών.

Τα τρία παραπάνω προγράμματα λειτουργούν συνδυαστικά και αποτελούν αφετηρία για βασική γνωριμία με την εβραϊκή θρησκεία. Προτείνονται για μαθητές Α΄ και Β΄ Γυμνασίου

  • «Ολοκαύτωμα»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τι συνέβη στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Μέσα από τα  ιστορικά στοιχεία, τις φωτογραφίες και τις μαρτυρίες, μαθαίνουν για την τύχη των Εβραίων και των άλλων θυμάτων του Ολοκαυτώματος και συζητούν για τη σημασία των ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν για την ζωή μας σήμερα.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνδυάζεται με την περιοδική έκθεση του Ε.Μ.Ε. Προτείνεται για μαθητές Γυμνασίου – Λυκείου.

  • «Ενδυμασία»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος αυτού είναι να γνωρίσουν τα παιδιά την ελληνοεβραϊκή παραδοσιακή ενδυμασία, να αντιληφθούν την ιδιαιτερότητα της σεφαραδίτικης και να συγκρίνουν τη ρωμανιώτικη με τις υπόλοιπες ελληνικές ενδυμασίες της ίδιας εποχής. Επίσης, να συγκρίνουν κοσμήματα, στολίδια, φυλαχτά.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προτείνεται σε μαθητές Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού και μπορεί να συνδυαστεί με τις «Εβραϊκές γιορτές» και τον «Κύκλο της ζωής». 

  • «Ιστορία των Ελλήνων Εβραίων: Οι Εβραϊκές Κοινότητες στην Ελλάδα»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος αυτού είναι η γνωριμία των παιδιών με την μακραίωνη ύπαρξη των εβραϊκών κοινοτήτων στην Ελλάδα, από τον 3ο αιώνα π.Χ. Εξετάζει πώς διαμορφώνονται οι κοινότητες  στην πορεία του χρόνου και σε ποια μορφή υφίστανται σήμερα.

Το πρόγραμμα προτείνεται σε μαθητές Γυμνασίου και μπορεί να συνδυαστεί με τη «Συναγωγή».

  • «Μικρός Επιμελητής»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι τα παιδιά να γνωρίσουν βιωματικά τις μουσειακές διαδικασίες ένταξης αντικειμένων στη συλλογή. Επιτυγχάνεται με την ενασχόληση των παιδιών με όλα τα στάδια της εισαγωγής ενός πρωτότυπου αντικειμένου στο σύστημα καταγραφής και στους αποθηκευτικούς χώρους του Μουσείου.

 Το πρόγραμμα αυτό προτείνεται σε μαθητές Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού.

  • «Έθιμα»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με παλιά έθιμα των εβραϊκών γιορτών που δεν θυμόμαστε πια.  Επιτυγχάνεται μέσω της εξοικείωσης με σχετικά αντικείμενα που βρίσκονται στις προθήκες του Μουσείου, καθώς και μέσα από παιχνίδια, θεατρικά δρώμενα και χειροτεχνίες, που αναπτύσσουν τη συνεργασία και την ομαδικότητα.

Το πρόγραμμα αυτό προτείνεται σε μαθητές Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού και  Α΄Β΄, Γυμνάσιου και μπορεί να συνδυαστεί με τις «Εβραϊκές Γιορτές» και τη «Συναγωγή».                        

  • Θεατρικό Δρώμενο «Η ιστορία του Αλμπέρτου»:

Στόχος του θεατρικού δρώμενου είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τα γεγονότα    που έζησαν παιδιά της ηλικίας τους την περίοδο του πολέμου. Τα γεγονότα που περιγράφονται, αντανακλούν την ιστορική πραγματικότητα και έχουν σαν βάση τις αυθεντικές αναμνήσεις τριών παιδιών που έζησαν τα χρόνια του Ολοκαυτώματος και βρίσκονται στα αρχεία του Μουσείου. Οι εμπειρίες τους συνδυάσθηκαν, για να δημιουργήσουν την ιστορία μιας οικογένειας, που παρουσιάζεται μέσα από το ημερολόγιο του γιου, Αλμπέρτου.      

Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, και προϋποθέτει τη συνεργασία του σχολείου με το Ε.Μ.Ε.

Ψηφιακές εκθέσεις 

  • «Συναγωνιστής: Έλληνες Εβραίοι στην Εθνική Αντίσταση»: Ψηφιακή εκδοχή της έκθεσης του Ε.Μ.Ε. H έκθεση επιχειρεί για πρώτη φορά να φωτίσει σε όλη της την έκταση μια ηρωική, όσο και ξεχασμένη σελίδα του ελληνικού εβραϊσμού.
  • «Εικόνες Ελλήνων Εβραίων»: Ψηφιακή φωτογραφική έκθεση στην ιστοσελίδα του Ε.Μ.Ε. Περιλαμβάνει εκπαιδευτικές προτάσεις για χρήση της έκθεσης αυτής και ανάλογα προσαρμόζεται για μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.
  •  «Εβραϊκές Γειτονιές της Ελλάδας»: Ψηφιακή φωτογραφική έκθεση στην ιστοσελίδα του Ε.Μ.Ε. Περιλαμβάνει πλούσιο φωτογραφικό από 12 κοινότητες στην Ελλάδα. Παρουσιάζει τη ζωή στις γειτονιές όπου ζούσαν Εβραίοι πριν από τον πόλεμο.

Διαπολιτισμικά προγράμματα

  • «Μήλο με μέλι για καλή χρονιά»

Στόχοι του εκπαιδευτικού προγράμματος  είναι η  γνωριμία των οικογενειών με τη γιορτή της Εβραϊκής Πρωτοχρονιάς, «Ρος Ασσανά. Θα γνωρίσουμε τα ήθη και έθιμα του εορτασμού καθώς και τα συμβολικά φαγητά. Θα αναφερθούμε στην νέα εβραϊκή  χρονολογία  και το σεληνιακό  ημερολόγιο. Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν, να ανακαλύψουν, να επισημάνουν και να συγκρίνουν ομοιότητες και διαφορές με τον εορτασμό της σε άλλους λαούς και θρησκείες, μέσα από οπτικο-ακουστικό υλικό, παιχνίδια κατασκευές αλλά, και συνταγές.

Πρόγραμμα που προτείνεται σε μαθητές Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού          

  • «Το Καντήλι»:

Στόχος αυτού του διαπολιτισμικού εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να ανακαλύψουν τα παιδιά τη σημασία και τη χρήση του καντηλιού στις τρεις κύριες μονοθεϊστικές θρησκείες, την Εβραϊκή, την Χριστιανική και τη Μουσουλμανική.

Πρόγραμμα που προτείνεται σε μαθητές Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού

  • «Πέσαχ και Πάσχα» (οικογενειακό πρόγραμμα):

Στόχος αυτού του διαπολιτισμικού προγράμματος, που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, είναι να ευαισθητοποιηθούν οι οικογένειες ως προς τη σχέση της χριστιανικής με την εβραϊκή θρησκεία. Να ανακαλύψουν στοιχεία της γιορτής του Πέσαχ, να συγκρίνουν το Πέσαχ με το Πάσχα, να συνεργαστούν και να μάθουν μαζί.

 Το πρόγραμμα προτείνεται σε οικογένειες.

  • Ιερά βιβλία «Τορά, Κοράνι, Ευαγγέλιο»:

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Βυζαντινό – Χριστιανικό Μουσείο και το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης (Μπενάκη). Στόχος του προγράμματος είναι να εντοπιστούν κοινά σημεία, αλλά και διαφορές ανάμεσα στα ιερά κείμενα των τριών κύριων μονοθεϊστικών θρησκειών, να κατανοηθεί η συνεισφορά του κάθε πολιτισμού, όπως αυτή παρουσιάζεται μέσα από έργα θρησκευτικής τέχνης και, τέλος, να διερευνηθεί η αρμονική συνύπαρξη του ενός δίπλα στον άλλον.

Πρόγραμμα που προτείνεται σε μαθητές Ε΄, ΣΤ΄, Δημοτικού και Α΄ Γυμνασίου, και απαιτεί την έγκαιρη συνεννόηση σχολείου – Μουσείου

Προγράμματα στα πλαίσια συμμετοχής του Ε.Μ.Ε. στις Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.- Περιβάλλον και Πολιτισμός

Τα προγράμματα αυτά πραγματοποιούνται μετά από  συνεννόηση με το ΕΜΕ.                     

  • «Καλώς ήρθατε στο τραπέζι μας»:

Στόχος του προγράμματος αυτού είναι η γνωριμία με τη διατροφή μέσα από την εβραϊκή θρησκεία: Συμβολισμοί, νηστεία, διατροφή και θρησκευτικές γιορτές, απαγορευμένες τροφές, εορταστικά σκεύη. Τροφή και διάφοροι σταθμοί της ζωής (γέννηση, βάφτιση, γάμος, θάνατος). Σημασία του λαδιού του κρασιού και του ψωμιού. Παραδοσιακές ελληνοεβραϊκές συνταγές.

Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.  

  • «Το Δέντρο της ζωής»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των μικρών μας επισκεπτών, με το «Δέντρο», ως σημειωτικό σύμβολο, ενώ μέσω της γνωριμίας των μαθητών με τα εκθεσιακά αντικείμενα αναλύονται η σημασία και οι συμβολισμοί του στην εβραϊκή θρησκεία και τα ιερά κείμενα. Παράλληλα, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να προσεγγίσουν το «Δέντρο» ως διαπολιτισμικό, διαχρονικό σύμβολο και να περιγράψουν τις μορφές που λαμβάνει σε όλους τους λαούς, αλλά και στην σύγχρονη κοινωνία.

Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.                                                    

  • «Γούρια και φυλακτά από την ελληνοεβραϊκή παράδοση»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι οι επισκέπτες  μέσα από μια εκπαιδευτική διαδρομή να γνωρίσουν το συμβολικό ρόλο της χρήσης των φυλακτών στην εβραϊκή θρησκεία, μέσα από επιλεγμένα και σπάνια εκθέματα από την μόνιμη έκθεση του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος.

Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο  κοινό. 

  • «Το Μίκβε»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των επισκεπτών με μια σημαντική πλευρά της εβραϊκής θρησκείας και παράδοσης: τον ρόλο του νερού στις γυναικείες πρακτικές.

Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.  

  • «Καί εγένετο φως»: Ιερά σκεύη φωτισμού στην εβραϊκή τέχνη και παράδοση»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι οι επισκέπτες  μέσα από μια εκπαιδευτική διαδρομή να γνωρίσουν το συμβολικό ρόλο της χρήσης του φωτός  στην εβραϊκή θρησκεία, μέσα από επιλεγμένα και σπάνια εκθέματα από την μόνιμη έκθεση του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος.

Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.

  • «Μαζάλ Τόβ»:

Από τη γέννηση στην ονοματοδοσία στη θρησκευτική  ενηλικίωση και στον γάμο. Στόχος του διαπολιτισμικού εκπαιδευτικού προγράμματος είναι οι μαθητές να γνωρίσουν μέσα από τον Κύκλο της Ζωής τα διαβατήρια έθιμα της εβραϊκής θρησκείας καθώς και  στη σύγκριση τους με αντίστοιχα έθιμα άλλων θρησκειών.

Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.

  • «Εβραίες γυναίκες της Ελλάδας: καθημερινότητα και παράδοση»:

Οι γυναίκες και η εβραϊκή θρησκεία σε σχέση με τη Συναγωγή, τις εβραϊκές γιορτές, τη γυναικεία ενδυμασία, τα κοσμήματα η νυφική φορεσιά, τις παραδόσεις, σε σχέση με καθημερινές θρησκευτικές πρακτικές, αλλά και ήθη και έθιμα.  Οι γυναίκες στα Στρατόπεδα Συγκέντρωσης, αλλά και στην Αντίσταση.

Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό. 

Μουσειοσκευές

  • Μουσειοσκευή: «Κρυμμένα Παιδιά στην Ελλάδα της Κατοχής»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος (Μουσειοσκευής) είναι να προβληματιστούν οι μαθητές πάνω σε ζητήματα πάντοτε επίκαιρα, όπως η φρίκη του πολέμου, η προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων, η έννοια της ταυτότητας, η κοινωνική ανεκτικότητα, το δικαίωμα της διαφορετικότητας, ο ρατσισμός και η ξενοφοβία. (Συνδέεται με την περιοδεύουσα έκθεση του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος).

Η μουσειοσκευή προτείνεται για τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού (Ε΄ και ΣΤ΄) και για την Α΄, Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου.

  • «Ολοκαύτωμα»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τι συνέβη στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Μέσα από τα  ιστορικά στοιχεία, τις φωτογραφίες και τις μαρτυρίες, να μάθουν για την τύχη των Εβραίων και των άλλων θυμάτων του Ολοκαυτώματος και να συζητήσουν τη σημασία των ηθικών ζητημάτων, που προκύπτουν, για την ζωή μας σήμερα. (Συνδέεται με περιοδεύουσα έκθεση του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος).

Η μουσειοσκευή προτείνεται για μαθητές Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου.

  • «Εβραϊκές Γιορτές»:

Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με τις βασικές γιορτές της εβραϊκής θρησκείας, καθώς και με την ευρεία απήχηση του θεσμού των γιορτών σε όλους τους λαούς και όλες τις εποχές. Επίσης, να εντοπίσουν κοινά στοιχεία με τις χριστιανικές γιορτές με βάση το ημερολόγιο, τα ήθη και τα έθιμα.

Η μουσειοσκευή προτείνεται για μαθητές Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού και Α΄, Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου.

  • Μουσειοσκευή: «Έκθεση για το Ολοκαύτωμα»:

Στόχος του εκπαιδευτικού αυτού υλικού είναι να ενισχύσει τον εκπαιδευτικό στην προσπάθεια του για βιωματική προσέγγιση της διδασκαλίας του Ολοκαυτώματος και για τη μνημόνευση της Εθνικής Ημέρας Μνήμης του Ολοκαυτώματος. Με το υλικό αυτό δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας μιας φωτογραφικής έκθεσης μέσα στην τάξη ή σε άλλο χώρο του σχολείου, χωρισμένης σε τρεις κυρίως ενότητες. Επιπλέον, παρέχεται φωτογραφικό υλικό από το χώρο Ολοκαυτώματος του Ε.Μ.Ε. για τα σχολεία που δεν μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση στο Μουσείο, καθώς και συνοδευτικές  εκδόσεις και οπτικό-ακουστικό υλικό.

Η μουσειοσκευή προτείνεται για μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και  Λυκείου.

  • Εκπαιδευτικός φάκελος: «Εβραϊκές Γειτονιές της Ελλάδας»:

Στόχος του εκπαιδευτικού υλικού είναι να πληροφορηθούν οι νεαροί επισκέπτες για το πώς ήταν η ζωή των παιδιών της ηλικίας τους στις γειτονιές της Ελλάδας πριν από τον Πόλεμο∙  να γνωρίσουν δηλαδή, μέσα από το υλικό του εκπαιδευτικού φακέλου, τους ανθρώπους, που έζησαν αυτή την περίοδο και να ακούσουν τα ίδια τους τα λόγια. Παράλληλα, να ερευνήσουν τις παραμέτρους της συμβίωσης των Εβραίων με αλλόθρησκους ή και αλλοεθνείς- μέσα στην ίδια κοινωνία- και να κάνουν τις δικές τους διαπιστώσεις. Επιπλέον, να αντιληφθούν το κενό που άφησαν πίσω τους οι Εβραίοι που δολοφονήθηκαν κατά το Ολοκαύτωμα. Τέλος, να γνωρίσουν λιγότερο γνωστά κομμάτια της ιστορίας της πόλης τους και να εντοπίσουν διαφορές και ομοιότητες ανάμεσα στο σήμερα και στο χθες.

Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου

  • Εκπαιδευτικός φάκελος: «Αντισημιτισμός Ρατσισμός Χτες και Σήμερα»:

Στόχος του εκπαιδευτικού υλικού είναι να βοηθήσει τα σχολεία που δεν έχουν την δυνατότητα πρόσβασης στο χώρο του μουσείου παρέχοντας τους οπτικοακουστικό υλικό και οδηγίες για τη χρήση του μέσα στην τάξη.

Με την εξέταση ιστορικών μελετών, άρθρων του ημερήσιου τύπου και σχετικών επίκαιρων κειμένων, τίθενται προς συζήτηση ερωτήματα, όπως, ποιες μορφές παίρνει ο αντισημιτισμός και ο ρατσισμός στις μέρες μας; πόσο ρατσιστές είμαστε; τι μας οδηγεί σε τέτοιες συμπεριφορές; πως μπορούμε να αλλάξουμε.

Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές  Γυμνασίου και  Λυκείου.

  • Εκπαιδευτικός φάκελος: «Συναγωνιστής, Έλληνες Εβραίοι στην Εθνική Αντίσταση».

Στόχος του εκπαιδευτικού έντυπου και οπτικοακουστικού  υλικού είναι η γνωριμία των μαθητών με ένα άγνωστο κομμάτι της Ελληνικής ιστορίας, μέσα από προσωπικές μαρτυρίες φωτογραφίες και πρωτότυπα έγραφα της εποχής που βοηθούν τα παιδιά να αντιληφθούν τις έννοιες της αντίστασης και της αλληλεγγύης, τη σημασία της προσωπικής επιλογής και της συλλογικής δράσης, καθώς και τη γενναιότητα απέναντι στον κίνδυνο σε περίοδο κρίσης.

Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές  Γυμνασίου και  Λυκείου.

  • Εκπαιδευτικός φάκελος: «Η Εβραϊκή Κοινότητα Ιωαννίνων. Διαδρομή στο Xρόνο».

Στόχος του εκπαιδευτικού υλικού είναι η γνωριμία των μαθητών με την τοπική ιστορία της πόλης των Ιωαννίνων και της Ρωμανιώτικης παράδοσης. Τι ζωή  των εβραίων στην πόλη πριν από τον του Β΄ Παγκοσμίου πόλεμο την τύχη  τους κατά την περίοδο του πολέμου. Καθώς και την ζωή τους σήμερα.

Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές Ε΄ ΣΤ΄ Δημοτικού Γυμνασίου και  Λυκείου.

  • Εκπαιδευτική έκθεση: «Γιουσουρούμ μια Οικογένεια μια Γειτονιά».

Στόχος η γνωριμία των μαθητών με την ιστορία της οικογένειας Γιουσουρούμ που ήρθε από τη Σμύρνη γύρο στα 1830 κι εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, και που η εμπορική της δραστηριότητα δημιούργησε μια μεταπρατική παράδοση, μια ιδιότυπη γειτονιά και κληροδότησε ένα ξεχωριστό τοπωνύμιο στον αστικό ιστό.

Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές Ε΄ ΣΤ΄ Δημοτικού Γυμνασίου και Λυκείου.

  • «Εβραϊκή γλώσσα, Ισπανοεβραϊκή, Γραικο-ιουδαϊκή διάλεκτος».

Το εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργήθηκε με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Εβραϊκού Πολιτισμού:

Στόχος του προγράμματος είναι να γνωρίσουμε, να ακούσουμε και να πειραματιστούμε πάνω στην εβραϊκή γλώσσα την ιστορία της την εξέλιξη, τις  επιρροές που έχει ανάλογα με την χώρα προέλευσης. Το αλφάβητο και η γραφή δυσκολίες ομοιότητες διαφορές. Συμβολικά γράμματα αλλά και λέξεις  ποίηση παροιμίες τραγούδια.

Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές Ε΄ ΣΤ΄ Δημοτικού Γυμνασίου και  Λυκείου.

 

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 3225582, φαξ: 210 3231577 Ε- mail: [email protected]Ιστοσελίδα: www.jewishmuseum.gr