Εκπαιδευτικά Προγράμματα για Σχολεία

Εκπαιδευτικά προγράμματα που βασίζονται στην μόνιμη έκθεση του Ε.Μ.Ε.

  • «Συναγωγή»: Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να γνωρίσουν τα  παιδιά το χώρο προσευχής της εβραϊκής θρησκείας, τα ιερά κείμενα που διαβάζονται στη Συναγωγή, τα έθιμα της λειτουργίας και τα διακοσμητικά θέματα και σύμβολα.
  •  «Εβραϊκές Γιορτές»: Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με τις βασικές γιορτές της εβραϊκής θρησκείας, καθώς και με την ευρεία απήχηση του θεσμού των γιορτών σε όλους τους λαούς και όλες τις εποχές. Επίσης, να εντοπίσουν κοινά στοιχεία με τις χριστιανικές γιορτές με βάση το ημερολόγιο, τα ήθη και τα έθιμα.
  • «Κύκλος της Ζωής»: Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος αυτού είναι η γνωριμία των παιδιών με τα βασικά ήθη και έθιμα που συνδέονται με τα στάδια της ζωής ενός Εβραίου, από τη γέννηση μέχρι το θάνατο, και η σύγκριση τους με αντίστοιχα έθιμα άλλων θρησκειών.

Τα τρία παραπάνω προγράμματα λειτουργούν συνδυαστικά και αποτελούν αφετηρία για βασική γνωριμία με την εβραϊκή θρησκεία. Προτείνονται για μαθητές Α΄ και Β΄ Γυμνασίου.

  • «Ολοκαύτωμα»:  Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τι συνέβη στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Μέσα από τα  ιστορικά στοιχεία, τις φωτογραφίες και τις μαρτυρίες, μαθαίνουν για την τύχη των Εβραίων και των άλλων θυμάτων του Ολοκαυτώματος και συζητούν για τη σημασία των ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν για την ζωή μας σήμερα.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνδυάζεται με την περιοδική έκθεση του Ε.Μ.Ε. «Μέσα από το φακό του Νισήμ Λεβή»  και προτείνεται για μαθητές Γυμνασίου – Λυκείου.

  • «Ενδυμασία»: Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος αυτού είναι να γνωρίσουν τα παιδιά την ελληνοεβραϊκή παραδοσιακή ενδυμασία, να αντιληφθούν την ιδιαιτερότητα της σεφαραδίτικης και να συγκρίνουν τη ρωμανιώτικη με τις υπόλοιπες ελληνικές ενδυμασίες της ίδιας εποχής. Επίσης, να συγκρίνουν κοσμήματα, στολίδια, φυλαχτά.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προτείνεται σε μαθητές Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού και μπορεί να συνδυαστεί με τις «Εβραϊκές γιορτές» και τον «Κύκλο της ζωής». 

«Ιστορία των Ελλήνων Εβραίων: Οι Εβραϊκές Κοινότητες στην Ελλάδα»: Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος αυτού είναι η γνωριμία των παιδιών με την μακραίωνη ύπαρξη των εβραϊκών κοινοτήτων στην Ελλάδα, από τον 3ο αιώνα π.Χ. Εξετάζει πώς διαμορφώνονται οι κοινότητες  στην πορεία του χρόνου και σε ποια μορφή υφίστανται σήμερα.

Το πρόγραμμα προτείνεται σε μαθητές Γυμνασίου και μπορεί να συνδυαστεί με τη «Συναγωγή».

  • «Μικρός Επιμελητής»: Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι τα παιδιά να γνωρίσουν βιωματικά τις μουσειακές διαδικασίες ένταξης αντικειμένων στη συλλογή. Επιτυγχάνεται με την ενασχόληση των παιδιών με όλα τα στάδια της εισαγωγής ενός πρωτότυπου αντικειμένου στο σύστημα καταγραφής και στους αποθηκευτικούς χώρους του Μουσείου.

 Το πρόγραμμα αυτό προτείνεται σε μαθητές Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού.

  •  «Έθιμα»: Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με παλιά έθιμα των εβραϊκών γιορτών που δεν θυμόμαστε πια.  Επιτυγχάνεται μέσω της εξοικείωσης με σχετικά αντικείμενα που βρίσκονται στις προθήκες του Μουσείου, καθώς και μέσα από παιχνίδια, θεατρικά δρώμενα και χειροτεχνίες, που αναπτύσσουν τη συνεργασία και την ομαδικότητα.

Το πρόγραμμα αυτό προτείνεται σε μαθητές Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού και  Α΄Β΄, Γυμνάσιου και μπορεί να συνδυαστεί με τις «Εβραϊκές Γιορτές» και τη «Συναγωγή».

  • Θεατρικό Δρώμενο «Η ιστορία του Αλμπέρτου»: Στόχος του θεατρικού δρώμενου είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τα γεγονότα    που έζησαν παιδιά της ηλικίας τους την περίοδο του πολέμου. Τα γεγονότα που περιγράφονται, αντανακλούν την ιστορική πραγματικότητα και έχουν σαν βάση τις αυθεντικές αναμνήσεις τριών παιδιών που έζησαν τα χρόνια του Ολοκαυτώματος και βρίσκονται στα αρχεία του Μουσείου. Οι εμπειρίες τους συνδυάσθηκαν, για να δημιουργήσουν την ιστορία μιας οικογένειας, που παρουσιάζεται μέσα από το ημερολόγιο του γιου, Αλμπέρτου.